top of page

Iloa Hyötyä Inspiraatiota

SAAVUTETTAVUUS- Mitä se oikein on? Ja koskeeko se minun yritystäni tai organisaatiotani?


Saavutettava asiakaspalvelu
Saavutettavuus asiakaspalvelutiloissa

Saavutettavuus on yhä tärkeämpi osa yritystoimintaa, ja se tarkoittaa tuotteiden, palvelujen ja verkkosivustojen saatavuutta ja käytettävyyttä kaikille asiakkaille riippumatta heidän fyysisistä tai kognitiivisista kyvyistään.

Saavutettavuus voi helpottaa esim. autisteja, kuuroja, heikkonäköisiä, motorisista ongelmista kärsiviä, lukihäiriöisiä tai ruudunlukuohjelmaa käyttäviä. Usein saavutettavuuden parantaminen auttaa myös ihan tavallisia ihmisiä: esimerkiksi kynnysten ja rappujen poistaminen helpottaa paitsi pyörätuolilla ja rollaattorilla kulkevia, myös rattaiden kanssa liikkumista. Samoin monet nettisivujen ja julkaisujen saavutettavuutta parantavat seikat helpottavat ihan kenen vaan sivuston käyttöä ja lukemista. Saavutettavuus kuuluu siis ihan kaikille yrityksille koosta ja asiakaskunnasta riippumatta, ja pienilläkin asioilla voidaan helposti muuttaa palveluja helpommin saavutettaviksi.


Miksi saavutettavuus on tärkeää?


- Laajempi asiakaskunta: Tuotteet ja palvelut ovat kaikkien saatavilla, myös niille joilla on rajoitteita esim. näön, kuulon tai liikkumisen kanssa.


- Kilpailuetu: Yritykset, jotka huomioivat saavutettavuuden, voivat erottua kilpailijoistaan positiivisesti. Tietoisuus saavutettavuudesta kasvaa jatkuvasti, ja asiakkaat arvostavat yrityksiä, jotka panostavat esteettömyyteen.


- Lainsäädäntö ja velvollisuudet: Digipalvelulaki ja EU:n saavutettavuus- ja esteettömyysdirektiivit velvoittavat julkista sektoria, mutta myös osaa yksityisistä organisaatioista.


- Positiivinen brändi-imago: Saavutettavuuden huomioiminen viestii asiakkaille siitä, että

Yritys toimii vastuullisesti, välittää asiakkaistaan ja on valmis panostamaan esteettömään palveluun.


- Google-näkyvyys: Google arvostaa sivustoja, jotka toimivat hyvin eri laiteympäristöissä ja ovat yksinkertaiset ja selkeät selailla. Laadukkaimmaksi arvioidut sivustot nousevat korkeammalle Googlen hakutuloksissa.


Miten saavutettavuutta voisi parantaa?


Nettisivut

Verkkosivuston tulisi olla käytettävissä myös henkilöille, joilla on esimerkiksi näkö-, kuulo- tai liikuntarajoitteita. Tässä muutamia vinkkejä nettisivujen parantamiseen:


- Alt-tekstit. Näkövammaiset henkilöt käyttävät ruudunlukuohjelmia, jotka lukevat verkkosivujen tekstit ääneen. Jos kuvia ei ole varustettu alt-teksteillä, ruudunlukuohjelmat eivät osaa selittää, mitä kuvassa on. Videot videoiden tekstitys puolestaan palvelee kuulovammaisten lisäksi ihan keitä vaan, jotka haluavat katsella videoita ilman ääniä.


- Värikontrastit ja värit: Kiinnitä huomoita tekstien selkeään erottumiseen. Vältä negatekstejä ja huomioi myös värisokeat: onko väri ainoa erottamiskeino?


- Navigoinnin helppous: Kiinnitä huomioita linkkien ja painikkeiden erottumiseen, sekä sivustolla liikkumisen loogisuuteen.


- Responsiivisuus: Toimiiko sivusto yhtä hyvin tietokoneella ja mobiililaitteilla? Tänä päivänä suurin osa käyttäjistä katselee verkkosivuja kännykällä.


On olemassa valmiita ohjelmia, joilla voi tarkistaa nettisivujen saavutettavuutta.


Julkaisut ja muut materiaalit

Kuten nettisivujenkin kohdalla, niin myös painettujen julkaisujen tai e-julkaisujen kohdalla selkeys ja erottuvuus ovat tärkeitä huomioida. Usein ne taitolliset asiat, jotka auttavat heikkonäköisiä, parantavat ihan kaikkien lukukokemusta.


- Kiinnitä huomiota selkeään ja johdonmukaiseen asetteluun.


- Valitse helposti luettava, selkeä tekstityyppi ja huomioi eri tasoisten otsikoiden, väliotsikoiden ja leipätekstin selkä erottuminen toisistaan, joko tekstityypin tai koon perusteella.


- Vältä liian leveitä palstoja ja tasaa tekstit mieluummin vasemmalle, kuin keskelle.


- Kannattaa välttää myös negatekstejä, mutta jos niitä on, niin tekstin koko tulee olla riittävän suuri.


- Jos tekstiä on värillisellä taustalla, niin tulee huolehtia tekstin ja taustan riittävästä kontrastierosta.


- Kuvat ja taulukot auttavat tekstisisällön hahmottamisessa.


- Onko sisältö helposti ymmärrettävää? Esimerkiksi autistien voi olla vaikea ymmärtää kielikuvia.


- Jotta dokumentit ovat luettavissa ruudunlukuohjelmilla, tulee huomioida jo dokumentin tallennusvaiheessa monia teknisiä yksityiskohtia mm. metatiedot, tunnisteet ja kirjanmerkit. Kuvat tulee olla merkitty niin, että niiden asiasisältö selviää. Jos nämä teknisemmät asiat eivät ole tuttuja, niin näihin löytyy kyllä apuja asiaan erikoistuneilta yrityksiltä.


Tuotteet ja palvelut

- Verkkokaupan tai nettisivujen tuotekuvaukset: Kiinnitä huomiota selkeyteen ja siihen että kuvaukset on helposti ymmärrettäviä. Mieti mitä tietoa mahdollisesti liikuntarajoitteinen voisi kaivata tuotteestasi? Esim. koko- ja materiaalitietoa tai erityisohjeita herkille asiakkaille.


- Palvelujen saavutettavuus: Onko palvelu saatavilla kaikille? Pääseekö toimitilaan pyörätuolilla? Voiko palvelun toteuttaa myös etätapaamisena? Ja voisiko etäkonsultoinnissa voi tarjota tekstivastauksia.


Esteetön asiakaspalvelu

- Useita kanavia: Tarjoa asiakkaille erilaisia tapoja olla yhteydessä. Esimerkiksi puhelin, chat, sähöposti.


- Reagoiminen ja huomaavaisuus: Kuuntele asiakasta ja tarjoudu auttamaan. Huolehdi henkilökunnan riittävästä koulutuksesta, että he osaavat huomioida erityistarpeiset asiakkaat. Muista pyytää palautetta asiakkailta itseltään. He ovat parhaita asiantuntijoita kertomaan mitä asioita yrityksesi toimitiloissa tai palveluissa voisi parantaa.

Comments


bottom of page