top of page

Iloa Hyötyä Inspiraatiota

Vinkit parempaan sähköpostimarkkinointiin!

5 vinkkiä ja 6 sudenkuoppaa

Yksinkertaisia vinkkejä, kuinka tehdä sähköpostimarkkinoinnista tehokkaampaa!


Sähköpostimarkkinointi, nainen ja tabletti













Miksi se on hyvä?


Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas ja tavoitat kerralla suuren määrän ihmisiä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa palveluitasi kohtaan.


  1. Mistä saan osoitteet?


Kannattaa suhtautua varauksella myytäviin osoitteistoihin ja mieluummin keskittyä keräämään itse omaa osoitteistoa.

  • Lomake tai pop-up kotisivuilla, jolla voi tilata uutiskirjeen

  • Kilpailu somessa

  • Somepostaus, jossa tarjotaan esim. opas, freebie tai koodi kun jättää sähköpostiosoitteen

  • Messuilta tai muista tapahtumista. "Osallistu kilpailuun"

  • Yritysten tai yhteisöjen nettisivuilta voi myös poimia julkisia sähköposteja.



  1. Mieti miksi asiakas haluaisi tilata uutiskirjeen?


Mieti mitä lisäarvoa uutiskirjeen tilaaminen asiakkaalle tuo? Pelkkä ”Tilaa uutiskirje” ei ole kovin houkutteleva. Liitä mukaan joku koukku.

  • Alennus tai tuotenäyte vain jäsenille, "Members Only", "Liity Clubiin"

  • Osallistu kilpailuun, voit voittaa xxx

  • Lataa ilmainen opas

  • Ilmainen konsultaatio

  • Liity listalle, niin saat etukoodin, liittymislahjan, alennuksen…

Muista myös aikaraja! Tilaa xx mennessä..



  1. Sisältö


Mieti viestin kohderyhmä aivan ensin. Onko kyseessä uudet asiakkaat, vai jo kerran ostaneet? Mikä on viestin tarkoitus? Onko tavoitteena myydä jotain, kertoa uutuuksista, kampanjasta tai vain muistutella asiakasta olemassaolosta.

  • Uusille asiakkaille voi olla erilainen sisältö, kuin jo kerran ostaneille.

  • Keskity lyhyeen sisältöön, jossa on yksi toimintakehote CTA (Call-to-action). Mitä toivot asiakkaan tekevän? Soittavan, laittavan sähköpostia, vai siirtyvän nettisivulle ostamaan? "Osta tästä”, ”Lue lisää”, ”Varaa aika”, "Lataa ilmainen opas tästä”, ”Tutustu lisää”, "Osta nyt”, "Pyydä tarjous!". Tee CTA:sta nappi ja sijoita se heti tekstin jälkeen.

  • Hyvä nyrkkisääntö, että yksi tärkeä aihe / postaus (ensisijainen sisältö) ja muutama selkeästi pienempää aihetta.

  • Suosi henkilökohtaista kirjoitustyyliä minulta-sinulle. Viestissä saa näkyä oma persoonallisuutesi! Oma kuvasi viestin lopussa lähettäjänä lisää luottamusta.

  • Käytä hyväksi kotisivujen ja somekanavien sisältöä.

  • Suosi sisältöä, josta on asiakkaalle jotain hyötyä. Postaa vaihtelevasti eri aiheista: alennuksia, vinkkejä, kokemuksia, uutuuksien esittelyä, yrityksen omaa esittelyä, toimitilan esittelyä jne.

  • Panosta otsikkoon! Asiakas silmäilee saapuneita posteja, eikä välttämättä edes avaa viestiä, ellei otsikko ole kiinnostava. Yritä tiivistää olennainen noin viiteen sanaan. Mieti myös lyhyt preview-teksti, joka näkyy otsikon alla saapuneissa viesteissä.

  • Tarkista sähköpostiasetuksistasi, että lähettäjänä on yrityksesi nimi, eikä joku epämääräinen sähköpostiosoite.

  • Muista kirjeen loppuun sosiaalisen median linkit, sekä yrityksen osoite ja muut tiedot. Tarkista, että viestin lopusta löytyy myös linkki postituslistalta poistumiseen.


Sähköpostin otsikko

Sähköpostimarkkinoinnin sisältövinkit




Kurkkaa 20 sisältövinkkiä ja 14 otsikkoideaa täältä!




  1. Ulkoasu


Pyri yrityksesi näköiseen viestintään. Sijoita logo uutiskirjeen headeriin ja käytä yrityksen

brändivärejä tunnistettavuuden lisäämiseksi.

  • Pyri yksinkertaisuuteen ja selkeyteen.

  • Ei liikaa kuvia, se hidastaa latautumista. Kannattaa muistaa, että useimmat katsovat postejaan puhelimella!

  • Max kaksi eri fonttia (otsikko ja varsinainen teksti).

  • Muista saavutettavuus: tekstit mieluiten mustalla valkoisella taustalla. Vältä negatekstejä!

  • Säilytä yhtenäinen teema jokaisessa kirjeessä. Näin asiakkaat oppivat tunnistamaan ja

    muistamaan sinut.



Uutiskirjeen rakenne


  1. Kokeile ja analysoi


  • Seuraa mitä muut tekevät ja minkälaisia viestejä itse aukaiset. Kopioi rohkeasti ideoita ja testaa toimisivatko ne sinulla.

  • Ole luova! Persoonallisuus saa näkyä viesteissä, jotta ne erottuvat. Säilytä omaperäinen ote kaikissa postauksissasi, jotta asiakas oppii tunnistamaan ne.

  • Sähköpostiohjelmien analytiikkaa kannattaa hyödyntää: näet kuinka paljon viestejä on avattu ja linkkejä klikattu. Älä kuitenkaan unohda seurata myös nettisivujesi statistiikkaa, jotta näet kuinka uutiskirjeestä sivulle saapuvat vierailijat käyttäytyvät. Johtavatko liidit ostotapahtumaan, ja jos eivät, niin mihin heidän ostopolku pysähtyy? Näin pystyt tarvittaessa kehittämään sivustoasi ja kampanjaasi tehokkaammaksi.

  • Automatisoi viestejä. Esim automaattinen tervetuloviesti kaikille uutiskirjeen tilaajille.




Sudenkuopat!

  • Mitäänsanomaton otsikko -> Lentää suoraan roskiin (Mieti, mitä hyötyä asiakkaalle on avata viestisi?)

  • Liikaa kuvia ja tekstiä -> Asiakas ei jaksa alkaa lukea ja koko viesti menee ohi (Selkeä yksi teema ja pääaihe)

  • Liian harva postaustahti -> Asiakas unohtaa sinut (Pyri säännöllisyyteen, yrityksestä riippuen kerran viikossa tai pari kertaa kuussa)

  • Viestistä puuttuu selkeä CTA -> Asiakas vain vilkaisee läpi, muttei siirry (Osta tästä -nappi tai vastaava heti tekstin jälkeen, jotta lukijan on helppo siirtyä suoraan tuotteeseen nettisivulle)

  • Postauksen ajoitus on väärä -> Esim. yritysasiakkaat eivät lue viikonloppuisin viestejä ja loppuviikolla ei ehkä jakseta enää innostua (Paras päivä B2B-asiakkaille on tiistai tai keskiviikko aamupäivä ennen lounasta)

  • Kohdennus on unohtunut -> Sisältö ei puhuttele lukijaa (Jaa vastaanottajat eri sähköpostilistoille ja mieti sisältö juuri heille sopivaksi)

Comments


bottom of page